با این 8 کار مراقب ریه هایتان باشید

ریه ها جزو اعضای حیاتی بدن هستن که سلامت اونا از اهمیت بالایی برخورداره. پس لازمه همونطور که با کم شدن مصرف چربیای مضر، ورزش و چیزای دیگه ای به جز اینا مراقب قلب تون هستین، به فکر ارتقای سلامت ریه هاتون هم باشه. شما می تونین با در پیش گرفتن چند پیشنهاد ساده، ریه های تون رو از خطر دچار شدن به بیماریای ریوی مانند پنومونی (عفونت ریه) و انسداد ریوی طولانی مراقبت کنین.

آنتی اکسیدان جذب کنین
موادغذایی پر از مواد مغذی، آنتی اکسیدانا و گلوکوزینولاتا (ترکیبات ارگانیک با خواص ضدسرطانی) سلامتی ریه ها رو بالا برده و باعث بهتر شدن کارکرد اونا می شن.

محققان به این نتیجه رسیدن آدمایی که هر هفته دست کم 5 سهم غذایی سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، بروکلی، بروکسل مصرف می کنن، به اندازه 50 درصد کمتر در برابر سرطان ریه قرار می گیرن.

 

حواستون به آلودگی هوا باشه
اگه شانس این رو دارین که در شهرها کوچیک و بدون آلودگی زندگی می کنین، ریه هاتون سالم تر خواهند موند. اما اگه در کلان شهرها زندگی می کنین که هوای آلوده ای دارن حواستون باشه.

از دویدن و ورزش کردن در هوای آزاد در بعضی از ساعات روز و در فصلایی که آلودگی هوا زیاده دوری کنین.

اگه از بیماریای ریوی طولانی رنج می برید، بیشترین حساسیت رو به آلاینده ها دارین. در این صورت بهتره قبل از خارج شدن از منزل، شاخص آلودگی مناطق شهر رو بررسی کنین.

در صورت امکان کلان شهرها رو ترک کرده و به مناطقی با آب و هوای سالم برید.

محققان پیشنهاد می کنن که به طور مرتب فرشا و مبلمان منزل رو جارو و تمیز کنین تا پرزها، گرد و غبار و چیزای دیگه ای به جز اینا از بین برن

نسبت به سلامت ریه هاتون حساس تر باشین
محققان آمریکایی پیشنهاد می کنن که نسبت به علائم و مشکلات تنفسی یعنی هر نوع سرفه همیشگی، برونشیت طولانی، آسم یا دیگری بیماریای ریوی حساس بوده و نسبت به اونا بی خیال نسبت به موضوع نباشین.

اگه در قفسه سینه یا ریه هاتون احساس درد می کنین، سرفه هاتون بیشتر از یه ماه زمان برده و یا به خون آلوده ان، حتما به دکتر مراجعه کنین.

در این صورت دکتر می تونه با تجویز روشای درمانی علائم رو کاهش داده و از بروز عفونتای جدی ریوی جلوگیری کنه.

 

جنب و جوش بدنی داشته باشین
درسته که ورزشایی مانند دویدن یا پیاده روی تند تاثیری در افزایش اندازه ریه ها ندارن، اما می تونن به بهتر شدن کارکرد دستگاه تنفسی کمک کنن.

یافته های پژوهشای انجام شده نشون میدن ورزش منظم باعث افزایش اندازه اکسیژن ارسالی به قلب و عضلات شده و عضلات ریه ها رو تقویت می کنه.

یافته های بررسیایی که روی 30 داوطلب نوجوون دارای اضافه وزن و مشکلات تنفسی انجام شده نشون میده که کم تحرکی یکی از عوامل اصلی کاهش کارکرد تنفسیه.

گروهی از این داوطلبا، سه روز در هفته به مدت 24 هفته روی تردمیل دویدند. یافته های بررسیا نشون داد که ورزشای هوازی تاثیر مثبتی روی کارکرد ریه ها دارن.

 

اجناس دوستدار محیط زیست رو دریابید
تمیز کردن شیشه ها با شیشه شورهای صنعتی، رنگ کردن دیواره ها، به کار گیری مواد سفیدکننده واسه تمیز کردن ملافهای سفید و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه قشنگ تر و تمیزتر شدن منزل کارساز هستن، اما تموم این مواد شامل ترکیبات و گازهای سمی هستن که ریه ها رو به خطر میندازن.

 

بهتره منزل رو با اجناس دوستدار طبیعت مانند شویندهای طبیعی تمیز کنین و از قرار گرفتن در برابر ترکیبات شیمیایی دوری کنین.

 

سیگار رو ترک کنین
بزرگ ترین ظلمی که می تونین به ریه هاتون بکنین، سیگار کشیدنه. مصرف دخانیات (سیگار، پیپ، قلیان و چیزای دیگه ای به جز اینا) خطر دچار شدن به عفونتا ریوی، برونشیت طولانی و سرطان ریه رو زیاد می کنه.

سیگار کشیدن و هم اینکه قرار گرفتن در برابر دود سیگار بقیه، عامل اصلی (85 درصد) دچار شدن به سرطان ریه س.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مدت زمان و اندازه مصرف سیگار خطر دچار شدن به بیماریای ریوی رو هر چی بیشتر بالا می بره.

 

از وسایل حفاظتی تنفسی مناسب استفاده کنین
اگه جوشکار، نقاش، سنگ کار، آرایشگر و مکانیک هستین و یا مشاغلی دارین که در برابر گردوغبار، ترکیبات شیمیایی، دود و گازهای سمی هستین، حتما از وسایل حفاظتی تنفسی مناسب استفاده کنین.

طبق آمارهای جهانی، خطر دچار شدن به آسم در محیطای کاری که لوازم حفاظتی تنفسی مناسب ندارن، بیشتر در کمین کارمندها و کارگرانه.

 

حواستون به هوای داخل منزل باشه
در داخل منزل هم شما در برابر آلاینده های هوا قرار دارین. مو و پرز حیوانات خونگی، مصالح ساختمانی، کولر، سیستمای تهویه هوا، شومینه و چیزای دیگه ای به جز اینا باعث کم شدن اندازه هوای تنفسی در منزل می شن.

محققان پیشنهاد می کنن که به طور مرتب فرشا و مبلمان منزل رو جارو و تمیز کنین تا پرزها، گرد و غبار و چیزای دیگه ای به جز اینا از بین برن.

از دستگاه تصفیه کننده هوا استفاده کنین و به طور مرتب هوای منزل رو عوض کنین (با باز کردن درب و پنجره ها به فضای بیرون).

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • مراقب باشین استخون هاتون خالی نشن!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *