با این 7 روش سلامت ریه های خود را تضمین کنید

: با این 7 روش سلامت ریه های خود رو تضمین کنین

: ریه نقش مهمی در تنفس افراد داره به خاطر همین اهمیت به سلامت اون موضوع مهمیه.در این مطلب می خوایم راه های موثر واسه سلامت ریه ها رو بشناسیم.انجمن ریه آمریکا 7 راه رو واسه ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از بیماریای طولانی مانند مریضی انسدادی طولانی ریوی پیشنهاد کرده:

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدانا واسه حفظ سلامت کلی بدن با اینکه خوبه اما مواد غذایی پر از این مواد و گلوکوزینولاتا (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطان به اثبات رسیده)، به کارکرد موثر ریه کمک می کنه. مثلا تحقیقات موسسه ملی سرطان در آمریکا نشون داده که آدمایی که دست کم 5 وعده در روز سبزیجات چیلیایی مانند کلم بروکلی، جوونه بروکسل، خربزه و … می خوردند، 50 درصد خطر دچار شدن به سرطان ریه در اونا کمتره.

مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین باعث ضعیف کردن کارکرد ریه می شه. شیر و سبزیای برگ سبز منابع خوب ویتامین دی هستن. لازمه در روز دست کم 20 دقیقه در برابر نور خورشید قرار بگیرین چون نور خورشید عالی ترین منبع دریافت این ویتامینه. سلولای پوستی در صورت قرار گرفتن در برابر نور خورشید، ویتامین دی رو سنتز می کنن.

پیگیری علائم ریوی: این یعنی کسائی که دچار سرفه های دراز مدت، برونشیت طولانی، آسم و یا بیماریای ریوی دیگه مانند مریضی انسدادی طولانی ریه هستن، نباید مشکلات تنفسی و علائم خود رو ندیده بگیرن. هم اینکه در صورت درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تجربه سرفه طولانی به مدت بیشتر از یه ماه و … باید حتما با دنبال درمانای پزشکی بود. دکتر شما ممکنه یه درمان پیشگیرانه مثلا استنشاقی، واسه کم شدن نشونه های و جلوگیری از یه عفونت خطرناک تنفسی رو تجویز کنه.

فعالیت فیزیکی: ورزشای هوازی مانند پیاده روی و شنا ظرفیت تنفسی رو با افزایش حجم ریه ها زیاد می کنه. از راه ورزش می تونین اکسیژن بیشتری رو به ماهیچه ها برسونین و تشکیل اسید لاکتیک رو کم کنین. این کاریه که ورزشکاران انجام میدن. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثره. بدیش اینه خیلی از آدما به خاطر مشکلات دراز مدت ریوی از ورزش کردن ترس دارن. بخشی از اون به این دلیله که دوست ندارن دچار تنگی نفس شن. ولی با شروع آروم و اضافه کردن کم کم مقدار ورزش می تونین تنفس خود رو بهتر کرده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بکنین. افراد گرفتار به مشکلات شدید ریوی می تونن حتی با مقدار کمی ورزش از امتیازات بسیاری اون سود برند. این کار رو با حرکات ساده دست و پا در حالی که نشسته اید شروع کنین بعد خود رو واسه راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگه و بعدا بیرون از خونه آماده کنین.

خرید اجناس موافق با محیط زیست: نوسازی و بازسازی خونه با اینکه به بهتر شدن ظاهر و زیبایی محل سکونت شما کمک میکنه، اما می تونه سلامت ریهاتون رو هم در خطر بذاره. اگه شما در حال به کار گیری کالاهایی مثل رنگ، پشم شیشه، اجناس پاک کننده و عایق و … هستین، باید بدونین که این اجناس شامل گازهای مضر و ذرات سمیه. بهتره این اقدامات در مناطقی که خوب شامل تهویه مناسب و حفاظ تنفسی هستن، انجام شه. به کار گیری رنگای پایه آب و پاک کننده های خالی از مواد شیمیایی پیشنهاد می شه و آنهم واسه محدود کردن قرار گرفتن در برابر ترکیبات آلی فرار.

دوری از دود سیگار: بدترین چیزی که می تونه ریه ها رو در برابر شکلای جور واجور مریضی ها مثل بیماریای طولانی انسدادی ریه، آمفیزم، برونشیت طولانی، و سرطان ریه، بذاره، دود سیگاره. انجمن سرطان کانادا ادعا می کنه که حتی قرار گرفتن در برابر دود دست دوم، اصلی ترین دلیل دچار شدن به سرطان ریه س و 85 درصد موارد دچار شدن به این سرطان رو میشه به دود سیگار ربط داد.

کنترل آلاینده های داخل ساختمون: رطوبت داخل خونه رو کنترل کنین. مثلا، از در حموم و آشپزخانه از فنای اگزاست استفاده کنین تا رطوبت رو به بیرون هدایت کنه. سطح رطوبت داخل رو بین 30 تا 50 نگه دارین. وسایل اصلی مثل پمپ گرمایش و دستگاه تهویه مرکزی رو به طور منظم به وسیله متخصص بررسی و نظافت کنین. سطوح رو تمیز نگه دارین. سطوح مرطوب مثل وان حموم، زیردوشی و کانترهای آشپزخانه رو تمیز و خشک نگه دارین. گرد و غبار رو کنترل کنین. گرد و غباری که روی مبلا و وسایل خونه می شینه رو مرتب تمیز کنین. تلاش کنین ملحفها رو با آب داغ شستشو بدین تا میکروبهای ریز اون از بین برن. فرش و موکت رو هم مرتب تمیز کنین. هوا رو تهویه کنین. حتما هر روز مقدار کافی هوای تازه و تمیز وارد خونه کنین. موقع تمیز کردن خونه، نقاشی کردن اون یا وصل کردن موکتای جدید یا انجام بقیه کارای خونه پنجره ها رو باز بذارین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *