با این 6 کار مغزتان را شاداب نگه دارید

: آخرین بررسیا نشون دادن آدمایی که فعالیتای ورزشی همیشگی مانند دویدن یا شنا رو به طور منظم انجام میدن، کمتر از بقیه به مشکلات روانی گرفتار می شن.

: با این 6 کار مغزتون رو سرحال نگه دارین

آکا ایران: ورزش می تونه مریضیایی رو که به مغز آدم مربوط می شه تا حدی کم کنه. تحقیقای نوین نشون میدن ورزش می تونه علائم مشکلاتی مانند میگرن و دوبینی رو که اصل مغزی دارن تا حدی کم کنه. همین تحقیقات نشون میدن انجام ورزشایی مانند بدمینتون و اسکی که هنگام انجام اونا مغز باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیره، می تونه روی کارکرد کلی مغز تاثیر مثبتی بزاره. واقعا با محاسبه عکس العملای بیشتر هنگام ورزش، مغز هم به فعالیت و عکس العمل مجبور می شه.

فعالیت بیشتر مغز در آخر ممکنه علائم مریضیایی مانند فراموشی و پارکینسون رو هم تا حدی کم کنه.

 

تاثیر مثبت فعالیت بدنی روزانه روی سلامت مغز بیشتر معرفی شده:

تقویت حافظه و تفکر: به همون اندازه که حل جدول یا پازل به تولید سلولای مغزی میرسه، انجام ورزش نوین در بزرگسالی هم به نتیجه های برابری می رسه. یافته های تحقیقات عصب شناسی تیز نشون دهنده اون هستش که یادگیری مهارتای فیزیکی نوین در بزرگسالی، به افزایش حجم سلولای خاکستری در بخشای کنترل حرکتی مغز، ‍ می رسه.

پیشگیری از افسردگی: یافته های جدیدترین تحقیقات نشون داده که ورزش یه دارو واسه رفع افسردگی حساب می شه. محققان این توضیح رو دادن که استرس و افسردگی منتهی به تولید مواد مضر در خون و مغز می شه. با این حال پروتئین خاص به نام عضله اسکلتی PGC-۱α۱ منتهی به شکستن و نابود کردن ماده مضری می شه که به وسیله استرس تولید شده. خبر خوب اینه که این پروتئین محافظ در برابر استرس در حالت عادی درزمان ورزش کردن تولید می شه.

افزایش انرژی: محققان دانشگاه جورجیا اعلام کردن که سطوح متوسط ورزش در روز منتهی به افزایش انرژی کلی بدن می شه و کاهش خستگی بیشتر از اندازه رو داره.

افزایش حافظه: انجام ورزش همیشگی باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می شه. ورزش کردن تولید سلولای هیپوکامپوس رو که مسئول حافظه و یادگیری هستن زیاد می کنه.

افزایش انعطاف پذیری در برابر تنش: تنها نیم ساعت ورزش روزانه فرق بزرگی رو در وضعیت احساسی در مقابل استرس بوجود میاره. فعالیتای ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید داره که خود دلیل بیشتر آرامش بیشتر در افراد می شه.

جلوگیری از تحلیل کارایی شناختی: این حقیقت داره که هر چقدر سن بالا میره، مغز هم تحلیل میره و احتمال دچار شدن به بیماریایی، چون فراموشی زیاد می شه. با وجود اینکه ورزش نمی تونه فراموشی رو درمان کنه، اما انجام اون می تونه از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کنه. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از ۴۵ سالگی اتفاق میفته. ورزش کردن به خصوص بین سنین ۲۵ تا ۴۵ سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می شه که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می کنه.

 

 

.

منبع : migna.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *