با این 6 تغییر | کلیه هایی سالم داشته باشید | تغذیه سالم

با این 6 تغییر ، کلیه هایی سالم داشته باشین

خیلی از ما آدما عادت کردیم هر غذایی رو بخوریم و هر کاری رو انجام بدیم و به تنها چیزی که فکر نمی کنیم، اتفاقیه که بعد از اون برامون اتفاق می افته و خیلی بی توجه از کنار اون عبور می کنیم و گاه وقتی متوجه میشیم که دیگه کار از کار گذشته س.

عادات غلطی که در بیشتر اوقات به طور روزمره و نادانسته اونا رو انجام می دیم و همین امر به اندامای بدن آسیب میرسونه. کلیه ها یکی از مهم ترین اندامایی هستن که کارکرد مؤثر، پیچیده و جالبی در پاکسازی بدن اجرا می کنه. پس، سلامت این عضو بدن از اهمیت بالایی برخورداره پس باید با باخبر شدن از بعضی عادات نادرست از بروز بعضی مشکلات ناخواسته جلوگیری کنین.

تأخیر در تخلیه مثانه

نگه داشتن ادرار داخل مثانه یکی از عادات غلط رفتاری با کلیه هاست. به گفته کارشناسان مراقبت بهداشت، مثانه پر ممکنه باعث آسیب به کلیه ها شه. وقتی که ادرار رو به مدت طولانی در مثانه نگه می دارین، باکتریا به سرعت چند برابر می شن. وقتی که ادرار به کلیه ها و میزنای برمیگرده، مواد سمی منتهی به بروز عفونتای کلیوی، عفونتای ادراری، اورمی (بالا رفتن اوره) و نفریت کلیوی می شه. با احتباس ادرار در مثانه، مجاری ادراری تحت فشار قرار گرفته و فشار روی کلیه ها زیاد می شه.

مصرف زیادتر از اندازه نمک

مصرف نمک در مقادیر بالا علاوه بر این که می تونه فشار خون رو بالا برده و مشکلات زیادی رو واسه سلامتی داشته باشه، واسه کلیه ها هم مضره. مصرف بیشتر از 8/5 گرم نمک در طول روز خطرناکه. نمک منبع اولیه سدیمه. یکی از دلایل مضر بودن نمک اینه که سدیم کار کلیه ها رو سخت تر می کنه. وقتی مقدار سدیم در جریان خون زیاد می شه، بدن باید مقدار اضافی اونو دفع کنه. این کار استرس زیادی رو به کلیه ها وارد کرده و منتهی به بروز بعضی مشکلات واسه بدن می شه. پس، پزشکان همیشه به کم شدن اندازه مصرف نمک در رژیم غذایی پیشنهاد می کنن.

مصرف زیادتر از اندازه گوشت

پزشکان فکر می کنن که مصرف زیادتر از اندازه پروتئین واسه کلیه ها مضره. هضم پروتئین باعث تولید آمونیاک در بدن می شه که سمی خطرناک هستش و می تونه واسه کلیه ها داغون کننده باشه. در صورت مصرف گوشت فراوون، خطر آسیب کلیوی تا حد قابل توجه ای زیاد می شه. کلا، پروتئین حیوونی و چربی موجود در اون واسه کلیه ها خطرناکه. با مصرف بالای چربی حیوونی، کلیه ها قادر نیستن کارکرد مناسبی رو بکنن و مانع از تصفیه خون به وسیله کلیه ها می شن. پس واسه حفظ سلامت کلیه ها باید پروتئینای گیاهی رو جانشین پروتئینای حیوونی کرد.

نوشیدنیای گازدار

تموم شکلای جور واجور نوشیدنیای گازدار واسه سلامت ضرر دارن. این روزا، مصرف مثل این نوشیدنیا طرفداران زیادی داره که در صورت مصرف درازمدت، باعث بروز مشکلات طولانی کلیوی و سنگ کلیه می شه.

نبود مصرف آب کافی

کلیه ها همیشه باید آب کافی واسه فعالیت مناسب دارا باشن. اگه در طول روز آب به اندازه کافی مصرف نکنین، سموم در داخل خون تجمع پیدا می کنن و مایعات کافی واسه دفع سموم از کلیه ها موجود نیس که در آخر می تونه باعث بروز مشکلاتی در مجاری ادراری شه. پزشکان فکر می کنن که هر فرد باید روزانه بیشتر از 8 لیوان آب بخوره. شما خیلی راحت از روی رنگ ادرار می تونین فهمیده باشین که به اندازه کافی آب خوردین؛ هر چی رنگ ادرار روشن تر باشه، به این معناست که آب کافی در طول روز مصرف شده ولی پررنگ تر شدن رنگ ادرار نشونه غلیظ شدن اون و مصرف آب کمتره. واسه بعضی افراد نوشیدن آب فراوون در روز سخته و اگه نمی تونین روزانه هشت لیوان آب بخورین، می تونین بقیه مایعات مانند آبمیوه رو جانشین و حتی مقداری آبلیمو به آب اضافه کنین تا طعم دار شه.

سبک زندگی بی جنب و جوش

دنبال کردن یه زندگی بدون جنب و جوش، مشکلات زیادی رو واسه سلامت جسم به دنبال داره. نشستنای دراز مدت و زمانایی که در طول روز بی جنب و جوش در جایی باقی می مونیم، می تونه اثر منفی روی کارکرد کلیه ها داشته باشه و سلامت رو به خطر اندازد.

در واقع، ایجاد تغییراتی هر چند جزئی در سبک زندگی، مانند به کار گیری پله به جای آسانسور و پیاده روی صبحگاهی علاوه بر این که شما رو از بی تحرکی خارج می کنه، مانع از بروز خیلی از مشکلات جسمی از جمله بروز عفونتای مجاری ادراری می شه. هم اینکه اعمال بعضی راهکارهای خلاقانه در روند زندگی روزمره می تونه خیلی اثر داشته باشه. علاوه بر این، مصرف مقادیر بالای آب و تأمین آب لازم بدن در طول روز از اهمیت بالایی برخورداره.

.

منبع : ooma.ir

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *