با این 5 میوه و سبزی بهاری بدنتان را خانه تکانی کنید! | تغذیه سالم

می تونین با خوردن این میوه و سبزیجات در فصل بهار برنامه غذایی خود رو یه خونه تکونی بکنین. واسه اینکه کارتون راحت شه، لیستی از بهترین غذاهای بهار رو آماده کردیم و براتون هر کدوم رو توضیح میدیم.

با این 5 میوه و سبزی بهاری بدنتون رو خونه تکونی کنین!

خواص ترب، لیمو، اسفناج، توتا و آناناس

بهار همیشه همراه با غذاهای سالم بوده و تا فرصت هست باید اونا رو مورد استفاده قرار داد. می تونین با غذاهای بهاری برنامه غذایی خود رو یه خونه تکونی بکنین. واسه اینکه کارتون راحت شه، لیستی از بهترین غذاهای بهار رو آماده کردیم و براتون هر کدوم رو توضیح میدیم. اگه به دنبال افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، و یا سالم ساختن روده هستین، این 5 غذا واسه شروع کمکتون می کنن.

 

ترب

دکتر بورخس، فیزیولوژیست ورزش، میگه: می تونین از ترب به عنوان میان وعده ای در وسط روز استفاده کنین. این سبزی تند، پر از ویتامین C، پتاسیم، و فیبره، مواردی که به کاهش التهاب کمک می کنن. راه های زیادی واسه خوردن  ترب هست، اما یکی از بهترین راه ها اینه که اونو در سالاد استفاده کنین، و در کنار نمک، فلفل و لیمو از اون لذت ببرین.

ویژگیای اضافه: تربچه فوق العاده کم کالریه، یه فنجون اون کمتر از 20 کالری داره. خواص ضد التهابی ترب به از بین رفتن ورم و گرفتگی کمک می کنه.

 

لیمو

واسه اینکه صبح خود رو با یه نوشیدنی سم زدا شروع کنین، پیشنهاد می شه یه لیوان آب که در اون مقداری آب لیموی تازه ریخته شده باشه، بخورین. لیمو پر از پتاسیم و ویتامین C هستش، اما واسه گوارش، متعادل کردن PH بدن، تقویت کارکرد ایمنی، کاهش التهاب و تمیز نگه داشتن پوست هم به کار میاد.

ویژگیای اضافه: لیمو پر از بیوفلاونوئیدها، ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستش که با خستگی مقابله می کنن و واسه بدن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا فصلی و هم اینکه بعضی از شکلای جور واجور سرطان، مانند سپر هستن. شروع روز با آنتی اکسیدانا به صورت طبیعی انرژی تون رو تقویت و سیستم ایمنی رو پشتیبانی می کنه.

 

اسفناج

اسفناج یه سوپر غذای فوق العاده با خاصیته، اما با افزایش محبوبیت کلما شاید اونو از یاد برده باشین. می تونین از اسفناج در اسموتی استفاده کنین. یکی از مواردی که کارشناسان پیشنهاد می کنن، این دستوره: اسفناج رو به دو عدد سیب سبز، یه لیمو، دو عدد خرمای بدون هسته کوچیک، یه عدد موز منجمد و دو برگ کلم اضافه کنین و بعد با هم مخلوطشان کنین.

ویژگیای اضافه: اسموتی که با اسفناج درست شه، راهی ساده واسه دریافت تقریبا 5 وعده میوه و سبزیجات در روزه. یه فنجون از این اسموتی رو بخورین تا نصف راه رو رفته باشین.

 

توتا

بهار بهترین موقعیت واسه تجدید انرژی و بیرون اومدن از خواب زمستانیه. توتا شکلای جور واجور بسیار زیادی دارن و همه اونا هم پر از مواد مغذی واسه بدن هستن.

ویژگی اضافه: محققان دانشگاه سیسیناتی فکر می کنن، آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در توت می تونه باعث بهتر شدن یادگیری و حافظه بشه. 

 

آناناس

اگه ورزشای فصل بهار باعث آسیب تون شده، آناناس اینجاس تا به ریکاوری تون کمک کنه. آناناس شامل آنزیمی خاصه به نام بروملین، که باعث کاهش التهاب می شه. اضافه کردن آناناس به عنوان یه میان وعده می تونه به ریکاوری پس از ورزش فوق العاده کمک کنه.

ویژگی اضافه: آناناس به لطف ویتامین C که مواد مضر رو سم زدایی می کنه، به تقویت سیستم ایمنی بدن و هم اینکه مقابله با سرطان کمک می کنه. یه فنجون آناناس شامل 100 درصد مقدار لازم روزانه بدن به ویتامین C هستش.

 

سخن پایانی

این پنج غذا نمی تونن به خودی خود باعث معجزه شن، و باید یه تیکه از یه برنامه غذایی و ورزشی سالم باشن. اگه به کار گیری این نوع غذاها مرتب ادامه پیدا کنه به مرور باعث کاهش خطر چاقی،دیابت، بیماریای قلبی، و شکلای جور واجور خاصی از سرطانا می شه.

سایت دکتر کرمانی

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *