با این ترفندها روزه اولی ها راحت روزه میگیرند | تغذیه سالم

پیشنهادای تغذیه ای روزه اولیا

خیلی از نوجوونان امسال واسه اولین بار روزه داری ماه مبارک رمضان رو تجربه می کنن. امساک از خوردن و آشامیدن در روزای طولانی و گرم تابستون ممکنه سخت به نظر برسه اما شوق برخورداری از لطف بی منتهای الهی در این ماه سراسر برکت انگیزه همه ادما از جمله نوجوونان رو واسه روزه داری صد برابر می کنه.

روزه اولیا مخصوصا دخترکای نه سالۀ ما، امسال باید روزه بگیرن و والدین عزیز، باید ترفندهایی واسه سرحالی و انرژی گرفتن بچه ها به کار ببرن تا ماه رمضان امسال، هم نشاط و معنویت بچه ها حفظ شه و هم سلامت شون به خطر نیفتد.
چه کنیم که روزای بلندِ خردادماه، بچه ها راحت روزه بگیرن و کمتر اذیت شن؟

روزه گرفتن روزه اولیا

آرنولد بازی ممنوع!
اگه بچه ها تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارن، بهتره اونو به بعد از ساعات افطار بندازن. در کل، ورزشایی که باعث تعریق بدن می شن، مناسب این ایام نیس. چون روزه اولیا هنوز بدنشون رو به روزه عادت نداده ان و فعالیت زیاد، به قوای جسمی شون آسیب می زنه.

سحرهای فول انرژی
قبول کنین که بیدار شدن واسه سحری واسه بعضیا کمی سخته و واسه روزه اولیای بی تجربه سخت تر. اما اگه بچه ها قبلش خوب خوابیده باشن با تمایل موقع سحر بیدار می شن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین سحری نباید با عجله خورده شه. کمی زودتر بیدار شدن و مصرف میوه یا کمی سالاد می تونه باعث تحریک اشتهای اونا شه.

شب بیداری و روزخوابی
مدارس تعطیل شدن و خیال والدین راحته که بچه ها لازم نیس صبح زود بیدار شن. بعضی از پدر و مادرها ترفندی که واسه بچه ها می ریزن اینه که کاری کنن بچه ها شب نخوابن و وقتی سحری خوردند، بخوابن تا دم غروب. این ترفند واسه بچهایی که در روز انرژی بالایی دارن و در روزای عادی هم تند تند ضعف می کنن، کاراست. وقتی در روز خواب باشن انرژی شون ذخیره می شه و واسه شب تا سحر هم برنامۀ بازی و کتاب خوانی و تماشای کارتون می شه ریخت.

فوری نگران نشید
کاهش وزن روزه اولیا در این ماه طبیعیه؛ اما اگه تلاش کنین ویتامینا و مواد لازم رو به درستی به اونا برسونین، خیلی با مشکل کمبود وزن روبه رو نمی شن یادتون باشه شمام یه روز در شرایط اونا بودین و به لطف خدا مشکلی براتون پیش نیومد. به بچه ها قوت قلب بدین و انرژی مثبت داشته باشین. دائم از ضعف و کم سن و سالیِ بچه ها ننالید. نگید بچه س و نمی تونه. اما در عین حال مراقب سلامت بچتون هم باشین. قندش زیاد از حد افت نکنه. ضعف زیاد، باعث اذیت شدن معده و بقیه دستگاه های بدنش نشه. کنترل سلامتی و تنظیم خوراک بچه ها اونا رو کمک می کنه تا روزه بگیرن و این سی روز رو به سلامتی بگذرونن.

به پارچ آب نچسبید!
اگه می خواین خود و بچتون در طول روز احساس تشنگی کمتری کنین، غذاهای سرخ شده رو از وعدۀ سحری خط بزنین؛ هم اینکه زیاد دور غذاهای گوشتی نرید واسه هضم اون، بدن مقدار زیادی آب مصرف می کنه. از حبوبات جور واجور استفاده کنین که پروتئین لازم بدن روزه اولی جفت و جور شه.
کاهو آب زیادی در خودش داره و می تونین از شب تا صبح یه دیس بذارین کنار واسه بچه ها. اگه به شکل سالادی ازکاهو استفاده می کنین، یادتون باشه سس ممنوعه! چون بچه ها تشنه تر می شن.
یه نکتۀ دیگه اینکه مصرف آب زیاد موقع سحر نه فقط از تشنگی در طول روز کم نمی کنه، بلکه می تونه با رقیق کردن آنزیمای گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی شه.

علفی جات رو دریابید
با اینکه شاید بچه ها هنوز آشتی چندانی با چیزای سنتی ندارن اما پیشنهاد می کنیم در افطار واسه رفع تشنگی، نوشیدن شکلای جور واجور دمنوش ها مانند گل گاوزبان، چای سبز یا چای کمرنگ رو از دست ندن. کاسنی و شاه تره هم واسه خنکی بدن در ایامِ گرم سال مناسبه. شربت آب و عسل هم واسه تقویت بدن خوبه. در کل، هر چیزی که باعث نشاط و سرحالی بیشتر بدن می شه و طبع سرد نداره رو امتحان کنین. شاید موثر واقع شد.

لبنیات رو خیلی تحویل نگیرید
درسته که بچه ها در سن رشد هستن و استخوانای اونا به کلسیم نیاز داره. اما طبعِ بیشتر لبنیات سرده و باعث بی حسی، ضعف و افت فشار می شه. در مورد کشک هم کمی احتیاط کنین چون باعث تشنگی می شه! پس لبنیات در ماه مبارک رو مدیریت شده استفاده کنین.

خوراک مغز!
مصرف شکلای جور واجور خشکبار می تونه نقش زیادی در تامین انرژی بچه ها به خصوص آنایی که ضعیف تر هستن، داشته باشه. می تونین مغزهای جور واجور مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی رو همراه کمی شکر آسیاب کرده و موقع سحر یا افطار به فرزندان خود بدین و یا با مخلوط اونا با شیر، یه حریرۀ مغذی و پر از پروتئین واسه اونا جفت و جور کنین. «سویقِ کامل» معجون معجزه آساییه که از عطاریای معتبر می تونین جفت و جور کنین. این پودر خوشمزه رو قبل از سحر، ناشتا به بچا بخورانید. یه قاشق بسه تا انرژی کل روز رو تامین کنه.

اشتیاق رسیدن به لحظه افطار رو در بچتون زنده کنین
نکته آخر اینکه بیشتر از همیشه با بچتون در ماه رمضان خوش رفتاری کنین. دوستانش رو واسه افطار به منزل دعوت کنین و فرصت میزبانی به بچتون بدین. بعضی وقتا اونو واسه افطاری به پارک یا مکانای تفریحی ببرین. براش افطاریای خوشمزه و مقوی درست کنین. غذاهایی که اون خیلی دوست داره. بذارین واسه لحظه افطار ثانیه تعدادی کنه و سختی روزه گرفتن براش لذت بخش شه.

با این ترفندها روزه اولیا راحت روزه می گیرن

53
منبع : فردا -/ح

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *