با این ترفندها به یاری ذهن و حافظه بروید | تغذیه سالم

آکایران :هفته نامه زندگی مثبت: دوست دارین موقع کار دهن تون هم بجنبد و چیزی بخورین؟ دل تون می خواد خوراکیایی بخورین که مغزتون رو به کار بندازن و تقویتش کنن؟
بنا : وقتی سر کار دل ضعفه سراغ تون میاد راحت ترین کار اینه که یه تیکه شکلت یا بیسکویت شکلاتی از کشوی میزتون یا کیف تون دربیارین و در کسری از ثانیه روونه معده تون کنین. اولین گاز، شک نداشته باشین خیلی خوشمزه س. بعد قند خون تون یهو بالا میره و افت می کنه و شما رو خسته و لرزان میذاره! البته با همه این اوصاف، یه ذره هم ماده مغذی به بدن تون نرسیده.
با کمی دوراندیشی می تونین میان وعده خوشمزه ای بخورین که نه فقط گرسنگی تون رو رفع می کنه بلکه تمرکزتون رو زیاد می کنه، انرژی تون رو بیشتر می کنه و سلامت حافظه دراز مدت تون رو هم تقویت می کنه.

با این ترفندها به کمک ذهن و حافظه برید

مغز واسه مغز!
13 گرم مغز (در آخر 23 دانه بادام) پر از پروتئینای سرکوب کننده گرسنگی و چربیای تک زنجیره ای اشباع نشده. بادام شامل ویتامین E هستش و مانع از کاهش مهارتای شناختی می شه. هم اینکه گردو پره از امگا 3 که واسه مغز خیلی خوبه و هم اینکه پلی فتولای کاهنده التهاب پسته هم که پر از آنتی اکسیدان لوتئینه.
«ه» مثل هوموس و هویج!
خیلیا این غذای عربی رو می شناسن. هوموس با فیبر و پروتئین زیادی که داره، ترکیب خوبی از چربی هاست. چند قاشق مرباخوری هوموس رو روی برشای هویج بمالید که پره از فیبر، ویتامین A و لوتئین؛ ترکیبی موثر واسه مقابله با عفونت و التهاب و کاهش حافظه مربوط به کهولت سن.
مغز، آبپزش رو دوست داره!
تخم مرغ آبپز پروئتین و چربی سالم زیادی داره و پر از سلنیومه که به بهتر شدن خلق کمک و ویتامین B12 موجود در اون از بروز آتروفی مغز (کوچیک شدن مغز) جلوگیری می کنه. زرده تخم مرغ پر از کولینه؛ ریزمغذی بسیار لازم که به حفظ غشای سلولی کمک می کنه و باعث تولید انتقال دهنده های عصبی در مغز می شه.
این میوه رو هم امتحان کنین
موز فیبر زیادی داره و باعث احساس سیری خوبی می شه. منیزیم موجود در موز هم باعث تقویت کارکرد مغز می شه و آمینواسیدهایش شما رو آروم و متمرکز نگه می داره. علاوه بر همه اینا موز منبع قوی پتاسیم هم حساب می شه و همین ماده معدنی با تنظیم فشار خون، به کاهش استرس کمک می کنه.
حتی یه نصفه اش هم خوبه
آووکادو از اون میوه هاییه که شاید خیلی به خوردنش عادت نداشته باشین اما این میوه مقوی پر از اسیدهای غیر اشباع تک زنجیره ایه که نقشی حفاظتی از غشای سلولا رو برعهده دارن و به احساس سیر موندن شما کمک می کنه. هم اینکه این ابرغذا دارای لوتئین، فولادت، ویتامین K، پتاسیم و خیلی مواد مغذی دیگه س. کافیه اونو به 2 نیم تقسیم و هسته اش رو خارج کنین و با یه قاشق میوه اش رو تراش بدین و بخورین.
شکلای جور واجور و اقسامش مقویه
زیتون ها مثل آووکادو و روغن زیتون، شامل چربیای غیراشباع تک زنجیره ای هستن که واسه مغز و قلب عالیه. هم اینکه شکلای جور واجور و اقسام زیتون شامل پلی فنول هاییه که مغز رو سلامت نگه می دارن و در کاهش خطر بروز دمانس (زوال عقل) نقش دارن.
ماهی تن بخورین
ماهی تن پر از اسیدهای چرب امگا 3 هستش که می تونن از سرعت کاهش مهارتای شناختی کم کنن. این ماهی ویتامین B6 زیادی داره. B6 با قدرت درک و شناخت حافظه و سلامت مغز ربط داره و تموم ویتامینای گروه B واسه خوش اخلاق موندن شما عالی هستن.
قره قات بزنین، شارژ شید!
بلوبری یا همون قره قات خودمون فقط خوشمزه نیس بلکه غذای عجیب ای واسه مغز حساب می شه. بعضی فکر می کنن فلاونوئیدهایی که در قره قات هست، باعث بهتر شدن حافظه و کارکرد قدرت درک و شناخت می شه. هم اینکه پیشرفت بیماریای فراموشی و پارکینسون رو کُند می کنه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین با اینکه بلوبری در ایران نمی رین، قره قات اردبیلی و قره قات کلیبری در کشور خودمون پیدا می شه؛ پس ناراحت نباشین!

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *